Kismedencei fájdalom

A kismedencében érzett krónikus (több mint 6 hónapja) fájdalomnak számos oka lehet. A fájdalom lehet állandó vagy időszakosan megjelenő, helyileg megjelenhet a hólyagban, a végbélben, a hüvelyben, a gáton, a péniszben, a gerinc-tájékon vagy akár diffúzan is. Összefüggésben állhat a vizeléssel, a székletürítéssel, a szexuális élettel, a testmozgással, de akár mindentől független is jelentkezhet. Bár ennek a fájdalomnak nagyon sokféle megjelenése van, abban azonosak, hogy idővel egyre fokozódó félelmet, feszültséget, akár depressziót okoznak az egyénnek és környezetének egyaránt.
A medencefenék harántcsíkolt izmokból, szalagokból és kötőszövetből épül fel, melyek alátámasztást nyújtanak a kismedencei szerveknek és biztosítják azok normális működését.

A női és a férfi medencefenék izomrendszeri rendellenességei nagy számban fordulnak elő, és a renyhe, meggyengült kismedence izmok okozta betegségeket könnyen beazonosítják a szakemberek (pl. prolapsus, vizeletinkontinencia, aranyér, székletinkontinencia formájában). A gyenge izomzattal tompa húzó, nyomó érzés, diszkomfort jár együtt.

Az izmok túlfeszülése vagy görcsös állapota által okozott tünetek nagyon színesek lehetnek: zsibbadás, égő érzés, nyilalló vagy szúró fájdalom egyaránt jelentkezhet. A tünetek között megjelenhet székrekedés, vizelési nehézség, esetleg fájdalmas vagy nehezített közösülés. Jellemzően ezek a kismedencei folyamatok igénylik az egészséges működés során a medencefenék izmainak rugalmas együttműködését, megkövetelik a húgyúti és a végbél záróizmok teljes ellazulását. Más esetekben az ülés, a mozgás során jelentkező fájdalom, vagy a gát, a nemi szervek bőrének égő, fájdalmas érzése uralja a képet.

Mi okozhatja a kismedence izmainak krónikus túlfeszülését?

Egyes esetekben a medencefenék tónusának fokozódása a legfontosabb komponens, amit sérülés, műtét, rossz testtartás, stressz vagy túlerőltetés is okozhat. Az izmok görcsös feszülése máskor csak válaszreakció a háttérben meghúzódó kismedencei rendellenességre, pl. endometrisos, irritábilis bél szindróma, interstitialis cystitis stb. jelenlétére.
A krónikus kismedencei fájdalom kivizsgálása során  az előzmények részletes feltárásához orvosi vizsgálat, a medencefenék vagy a végbél ultrahangos vizsgálata és a kismedence izmainak elektromiográfos (EMG) biofeedback vizsgálata kapcsolódik.
Egymás munkáját ismerő és segítő szakmai csaptunk ennek alapján alakítja ki az egyénre szabott, gyógyszeres kezelést, fizioterápiát és életmód tanácsadást, szükség esetén műtéti eljárást is tartalmazó terápiás javaslatot.
További információ és időpontfoglalás: https://kismedence.hu/fajdalom/